Der er mange mennesker, der til daglig arbejder med at planlægge, forme og forestille sig, hvordan de danske byer skal se ud og fungere i fremtiden. Hvordan kan vi transportere os rundt på en mere bæredygtig måde? Hvordan kan vi indrette flere grønne byrum, der både har en betydning for borgernes trivsel og for miljøet? Og hvordan kan fremtidens fødevareproduktion, energiforsyning og byggeri blive mere klimavenligt?
Den Grønne Rygrad vil gerne opfordre til, at I bruger dette års tema for Naturvidenskabsfestivalen til at komme ud og interagere med og stiller spørgsmål til nogle af alle dem, der arbejder med byens klimaløsninger, udformning og forsyning - nu og i fremtiden - samt at I arbejder med elevernes ønsker og ideer til fremtidens klimavenlige by.
Nedenfor finder I nogle eksempler på relevante temaer og udvalgte konkrete forløb og aktører, der forhåbentlig kan inspirere jer til at gå på opdagelse i jeres egen by.
Undervisningsmaterialer om klimatilpasning i Den Grønne Rygrads materialebank
Affaldsundervisning i hele landet
Undervisningsforløb hos Frederiksberg Forsyning
Besøg vandværker og renseanlæg hos Vandcenter Syd i Odense
Besøg renseanlæg, Vandteknisk Museum m.m. hos Aalborg Forsyning
Undervisningsmaterialer om fødevareproduktion i Den Grønne Rygrads materialebank
Skolehaveforløb med Haver til Maver
Fødevareforløb med naturvejleder, fx Naturens spisekammer - Vild mad
Dyrk, undersøg og spis insekter med Bugging Denmark
Bøf eller bønner hos Økolariet i Vejle
Mange kommuner har etableret makerspaces, enten på de enkelte skoler eller centralt i kommunen, hvor I kan arbejde kreativt med at forme og forestille jer fremtidens by. Besøg fx:
I materialebanken her på hjemmesiden har vi oprettet nøgleordet 'Fremtidens By'. Her kan du gå på opdagelse i relevante og kvalificerede materialer, der kan inspirere til aktiviteter og forløb, der understøtter årets tema for Naturvidenskabsfestival:
Formålet med dette materiale er dels, at du som underviser får relevant viden om fremtidens klimavenlige by, og at dine elever arbejder med at stille gode spørgsmål til eksterne aktører og dermed kommer i kontakt med deres viden og undren.