I overbliksværktøjet på Den Grønne Rygrads hjemmeside har vi samlet lokale, eksterne undervisningstilbud, der omhandler et eller flere af de seks Grøn Rygrad-temaer: Energi, Fødevarer, Klima, Natur, Ressourcer og Sundhed. Vurderingen af forløbenes relevans og indhold er i de fleste tilfælde baseret på de oplysninger, der kan findes om forløbene på nettet. I nogle tilfælde har vi været i dialog med lærere, kommunale konsulenter eller eksterne aktører om undervisningstilbuddenes indhold, relevans og popularitet.
Kortlægningen rummer især forløb fra naturskoler, science centre, museer, forsyningsselskaber, virksomheder og forskellige lokale eller nationale foreninger.
Den Grønne Rygrad kan ikke garantere, at den formidling, der finder sted i forbindelse med det enkelte forløbs afvikling, direkte understøtter klima- og bæredygtighedstematikker, men vi har vurderet, at alle forløb præsenteret i værktøjet vil være relevante at inddrage i klima - og bæredygtighedsundervisningen.
For at eleverne får mest muligt ud af det eksterne besøg, kan det være godt at tænke over følgende:
- Brug gerne det eksterne besøg som en perspektivering eller et praksisnært eksempel på det emne, I aktuelt arbejder med i klassen. Det er mere meningsfuldt og lærerigt for eleverne at besøge en ekstern aktør som en del af et længere, tematisk forløb, end hvis besøget er helt afkoblet fra klasseundervisningen. Og det er også sjovere for den eksterne aktør at undervise elever, der har en baggrundsviden og er interesserede i deres arbejde og den formidling, der finder sted.
- De eksterne aktører har et formål med at samarbejde med skolerne - det kan fx være at skabe interesse og nysgerrighed om deres arbejdsområde, rekruttere fremtidig arbejdskraft, nudge til en bestemt type adfærd eller bidrage til den grønne dannelse af børn og unge. Et besøg hos en ekstern aktør er derfor en oplagt mulighed for at øve kritisk tænkning hos eleverne. Eleverne kan have undersøgt aktørens praksis hjemmefra og have forberedt nogle kritiske spørgsmål til denne - gerne i relation til klima- og bæredygtighedsspørgsmål. Jo bedre forberedte eleverne er, jo mere får de ud af besøget.
- Arbejd videre med temaet for besøget hjemme i klassen og saml op i forhold til de oplevelser og erfaringer eleverne fik med fra besøget. Måske har besøget givet anledning til undren og nye spørgsmål blandt eleverne. Det kan være, at besøget har givet eleverne lyst til at tale med eller besøge andre lignende aktører for at kunne sammenligne metoder og praksisser. Hvis I arbejder med bæredygtighed og fødevareproduktion, kan det fx være lærerigt at besøge både et konventionelt og et økologisk landbrug og se på forskelle og ligheder i de to produktionsformer. Eller opsøge landbrug, der producerer planter til fødevareforbrug og ikke kun kød- eller mejeriprodukter.
Hvis du oplever, at et forløb, som præsenteres i værktøjet, er i strid med Den Grønne Rygrads ønske om at fremme motiverende, praksisnær klima- og bæredygtighedsundervisning, hører vi naturligvis meget gerne fra dig.