Den praksisnære, grønne undervisning er et svar på den ambition, regeringen udtrykker i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram. Centralt i aftalen står behovet for at styrke den praktiske undervisning og sikre et tættere samarbejde med lokalsamfundet.
Samtidig imødekommer denne form for undervisning de ønsker, som mange elever har for deres skolegang. I en nylig undersøgelse fra undervisningsplatformen forstå.dk med deltagelse af 1000 folkeskoleelever svarede halvdelen, at de ønsker, at undervisningen handler mere om det, der sker i verden uden for skolen. Men i en travl skolehverdag med få timer og ressourcer kan det være svært for lærerne at tilrettelægge praksisnær undervisning om klima, der inddrager besøg hos relevante, lokale aktører. Det kan Den Grønne Rygrad råde bod på.
”Vores erfaring er, at der i alle skolers lokalområde allerede nu findes gode, praksisnære undervisningstilbud, som man kan tage sine elever med ud til, og som kan give dem nye oplevelser og indsigter – fx i arbejdet med klimaløsninger lokalt”, siger Synnøve Kjærland, programchef i CONCITO, og fortsætter:
”Men mange lærere kender af forskellige årsager ikke de tilbud, som ligger tæt på deres skole. Gennem Den Grønne Rygrad giver vi nu lærere i hele Danmark overblik, både over de lokale, grønne undervisningsaktører og over relevante materialer, som de kan bruge før eller efter et besøg hos eksempelvis en naturskole eller i en skolehave”.
Et unikt nationalt overblik og datasæt
Den Grønne Rygrad har hidtil kun fungeret i udvalgte kommuner, men værktøjer, materialer og kortlægninger rulles nu ud i hele landet. I løbet af 2025 vil lærere, naturfagskonsulenter og andre interessenter i alle landets kommuner således kunne finde undervisningstilbud fra forsyningsselskaber, science centre, naturskoler, virksomheder, foreninger og museer i det unikke værktøj på hjemmesiden www.dengrønnerygrad.dk.
Lærerne vil kunne søge specifikt i deres egen kommune samt sortere søgeresultaterne indenfor klassetrin og Den Grønne Rygrads seks temaer: Energi, Fødevarer, Klima, Natur, Ressourcer og Sundhed.
Bygger videre på data og erfaring
Den Grønne Rygrad har siden 2019 samarbejdet med lærere og lokale åben skole-aktører i 20 danske kommuner om at gøre klimaundervisningen i STEM-fagene mere praksisnær og motiverende for eleverne. I første projektperiode blev der udviklet kvalificerede metoder og værktøjer, foretaget mere end 200 interviews og kortlagt langt over 1500 grønne, praksisnære undervisningsforløb og -materialer.
I sidste ende er målet, at eleverne ude på skolerne oplever klimaundervisning, der er praksisnær, motiverende og relevant for dem og deres liv.
”I vores mange møder med elever rundt omkring i landet, oplever vi flere og flere, der er trætte af at høre om klima og verdensmål, fordi det ofte ender med at handle om problemer og katastrofer og mindre om løsninger. Vi vil gerne understøtte, at flere elever møder alle de aktører i deres kommune, der arbejder med konkrete løsninger på klimakrisen, så bekymring og dommedagsretorik kan blive erstattet af handlekraft og lyst til at lære mere,” forklarer Synnøve Kjærland.
Den nationale udrulning og skalering af Den Grønne Rygrad er støttet af Novo Nordisk Fonden i perioden 2024-2027. Den Grønne Rygrad er et projektsamarbejde mellem den grønne tænketank CONCITO og skolehaveforeningen Haver til Maver.
I første projektperiode (2019-2024) tilbød Den Grønne Rygrad 20 samarbejdskommuner kortlægning, sparring og hjælp til implementering af konkrete indsatser relateret til praksisnær klima- og bæredygtighedsundervisning i STEM-fagene i grundskolen. Den Grønne Rygrad samarbejdede med alle kommunens aktører omkring undervisningen - fra lokalpolitikere til skoleledere, lærere og elever. Den Grønne Rygrad tilbød ekspertviden og ressourcer, som kommunerne manglede for at kunne arbejde mere kvalificeret med klima og bæredygtighed i skolerne, og interessen var stor, da flere kommuner, end der var plads til i første projektperiode, ønskede samarbejde.